söndag 13 september 2009

Sista helgen som ensambarn

Jag har nog inte riktigt förstått det, men det är faktiskt min sista helg som familjens mittpunkt. Det märks på mamma och pappa att de tycker lite synd om mig, för de har varit så måna om mig. Jag förstår inte riktigt varför, jag ska ju bara få en lillasyster.

Det började med att mamma och pappa kom båda två och hämtade mig på dagis i fredags. Jag fick lift med pappa hem på cykeln. Sen lagade vi mat och hade fredagsmys hemma hela familjen.

Det är så kul att få cykla hem med pappa.

Vi tog en bild på mammas stora mage!

I lördags morse, direkt efter frukost, åkte vi iväg till Skansen. Vi tog bilen, för pappa skulle vidare direkt efter. Det konstiga var att det inte var någon som helst trafik i stan och helt tomt på parkeringen precis utanför Skansen! Superskönt. Det var helt fantastiskt väder och vi började med att åka Bergbanan upp. Sen strosade vi runt och tittade på hästar, på Lill-skansen med kaniner, hönor, grisar, getter mm, på sälar, renar, älgar, björnar och allt möjligt som vi stötte på.

Mamma och jag åker Bergbana.

Titta pappa, många hästar.

Vi provade att rida på en Dalahäst.

Oj, vad många nappar kattungarna ska få. Då kan jag behålla min.

Kossor och getter.

Jag klättrade högt för att titta på renar.

En stoooor älg!

Det är så mysigt att bara gå runt på Skansen.

En björn som just fångat en fisk.

När vi gått runt i ett par timmar gick vi ner till huvudentrén och åt lunch. Sen fick jag åka karusell, spela på chokladhjulet och titta på lite apor.

Tihiii, vad mysigt vi har det.

Titta, jag vann en chokladkaka!

Sen fick jag åka karusell.

Nu började jag bli lite trött och pappa skulle iväg, så vi gick ut från Skansen allihopa. Jag somnade innan pappa hann säga hejdå till mig. Han tog bilen och skulle åka till Norrtälje på herrklubbskväll. Han skulle visst leka med sina kompisar, laga och äta middag och basta.

Mamma satte sig och åt en glass och väntade in Mathilda, Molly, Lotta och Tias som också var Skansen idag. Vi mötte aldrig dem därinne, men nu skulle vi hålla sällskap hem i alla fall. Jag vaknade lagom när vi var på Djurgårdsfärjan.

På vägen hem var mamma bara tvungen att gå in i en av sina favvobutiker "Sthlm Oriental". Hon blir ju helt hispig när hon kommer in där och nog lyckades hon göra av med mycket pengar idag också. Sen handlade vi mat och gick hem och hade en riktig myskväll bara mamma och jag. Mamma ville att vi skulle äta upp chokladkakan som jag vann på cholkadhjulet. Men jag sa bara "Imorgon, inte idag!". Mamma blev väldigt förvånad, men jag fick spara min chokladkaka.

Jag fick ringa och prata med farmor, farfar, mummi och ukki. Jag berättade ivrigt för alla, att jag sett björnen ta upp fisk i vattnet och att jag hade sett apor. Till ukki förklarade jag att jag skulle komma och hälsa på, på måndag.

På morgonen när jag vaknade hade pappa redan kommit hem. Nu började de visserligen storstäda hemma, men efter ett par timmar gick pappa och jag till Nytorget och lekte. Sen kom mamma också och vi gick ut och åt lunch på Pause.

Titta här då, vad vig jag är.

Jag brukar klättra, men nu kröp jag under.

God lunch, men jag började bli trött.

Snart slocknade jag i pappas knä.

Vi hade en riktigt mysig kväll idag också hela familjen och nu känns det helt ok att det är måndag imorgon. Det betyder att jag snart ska få en lillasyster, men jag vet inte riktigt vad det är för speciellt med det. Men framför allt får jag åka och hälsa på mummi och ukki! Och det har jag gått och väntat på nu i tre dagar.

1 kommentar:

Klara sa...

Hej Nova,

Grattis till dig och mamma och pappa! Vad kul att jag fått en till kusin. Mamma och jag jämförde bilder på dig som nyfödd och lilla Maya. Vi tyckte att ni är jättelika, bara att lillasyster är lite ljusare. Vi kommer gärna och hälsar på när vi blir friska. :)

kram kram och puss