lördag 29 augusti 2009

Hos mummi och ukki

I fredags morse var det jättehärligt att vakna på landet och inte gå till dagis. Jag skulle få leka med mamma hela dagen istället. Mamma ville åka till badhuset, men min mage har varit lite lös de senaste dagarna, så vi struntade i det. Istället ringde vi till mummi och ukki och frågade vad de skulle göra. När mamma pratade med mummi i telefon, så förstod jag direkt att det var henne mamma pratade med. De pratar ju det där knasiga språket, som jag förstår lite, men kan inte riktigt prata själv. Jag fick också prata med mummi och när jag lade på så sa jag:

"Nova tycker om mummi och ukki! Mmmmmmm, dom e söööööta!"

Vi åkte och träffade dem i Södertälje där de var och handlade. Sen åkte vi hem till mummi och ukki. Jag somnade 5 minuter i bilen, men när vi kom fram ville jag inte sova längre. Jag sov inte på hela dagen trots att mamma försökte flera gånger. Jag tyckte det var alldeles för spännande att vara där igen. Jag, ukki och mamma gick och plockade blåbär, medan mummi gjorde bulldeg. Sen hjälpte jag henne att baka bullar och blåbärspirog.

Nova plockar blåbär.

Rensa blåbär är tråkigt, jag sitter bara och håller sällskap.

Nu Nova baka stor blåbärspirog.

Man måste ju smaka om degen är god!

På eftermiddagen kom Wille och lekte med mig för Klara skulle till badhuset och träna simhopp. Men när hon var klar kom hon och Annika också och lekte med mig.

Wille och jag.

Klara och jag.

Annika lärde mig att klättra på henne och slå runt!

Klockan åtta somnade jag i mummis knä och sov gott hela natten. Idag fortsatte jag och lekte med mummi och ukki tills jag blev trött. Så packade vi och åkte hem till stugan igen.

Mummi och jag kastar boll.

Jag sov hela vägen och när vi kom fram ringde vi till farmor och frågade om hon ville följa med till andra sidan. Det ville hon, så vi tog färjan och mötte upp pappa och farfar när de kom hem från sin fisketur. Tror ni att de fått någon fisk då? Nä, de rörde knappt fiskespöna.

Grannens nya hundvalp, Leo! Mmmm, han e sööööt!

Farmor och jag åker färja.

Vi hann äta glass och gå på Svantes konstutställning också.

Sen åt vi middag på bistron.

Det här är Pellllllllllllllle!

1 kommentar:

Mummi och Ukki sa...

Lilla gumman det är du som är så sööööt men det värmer vära hjärtor att du tycker så, Vi älskar dig
Mummi occ Ukki