torsdag 27 augusti 2009

Maratonsömn

Idag när mamma hämtade mig från dagis var vi inomhus, det brukar vi sällan vara på eftermiddagen. Jag blev jätteglad när jag såg mamma och sprang runt och gav alla mina dagiskompisar en hejdå-kram. Jag har lärt mig det nu, för det är alltid någon som kommer och kramar om mig när jag ska gå hem. Men mamma stannade en liten stund till och pratade med Ildiko som berättade för mamma att jag ätit dåligt. Jag har inte ätit någon lunch idag, men sen åt jag en smörgås till mellis och massor av ost. Efter det tyckte Ildiko visst att jag var såååå glad och kunde till och med säga hennes namn ordentligt för första gången. Hon diskuterade lite med mamma vad de skulle göra med mig när jag vägrar att äta, för tydligen påverkas jag väldigt mycket av blodsockerfallet när jag är hungrig. Mamma pratade allvarligt med mig sen om hur viktigt det är att äta mat när det serveras. Jag verkar visst brås på pappa när det gäller hur humöret påverkas av hunger.

Sen gick vi i alla fall iväg och gick inte till lekparken som vanligt. Istället köpte vi frukt av fruktgubben vid Nytorget. Jag ville ha en hel låda med hallon och det fick jag. Nam! Mamma köpte plommon till sig själv, hon verkar vara helt galen i plommon just nu.

Sen gick vi till Skanstull och mötte upp mammas kompis Linnéa. Vi gick till Axelas backficka, med uteservering, och åt middag. Jag fick köttbullar och potatismos, för mamma ville vara säker på att jag åt ordentligt nu. Jag åt ordentligt, men strax efteråt slocknade jag i mammas famn. Klockan var bara halv sju, men jag var visst väldigt, väldigt trött och bestämde mig för att sova för natten. Pappa kom förbi efter en stund och åt också middag och de satt kvar i ett par timmar innan de hem med mig, men jag märkte ingenting. Jag vaknade i morse klockan 07.20, av mig själv och var väldigt mycket mer utvilad än på länge.

När vi kom till dagis, så berättade jag ivrigt till Ildiko, att jag ätit leverpastej till frukost. Sen stoppade jag nappen i fickan och lät mamma lägga kaninen på bordet och så sa jag ingenting när mamma vinkade hejdå! Det tyckte nog mamma var lite skönt!

När mamma hämtade mig vinkade jag hejdå ordentligt till alla mina kompisar och till hästarna, för jag skulle inte komma tillbaka imorgon. Vi skulle nämligen ut till landet redan idag. Men först skulle vi vänta på att pappa skulle komma hem med flygplanet från Norge. Mamma och jag gick till lekparken och lekte en stund och sen gick vi hem och åt middag.

Hejdå alla hästar!

Jag är en cirkusartist!

Min dagiskompis Ellen gungade med mig en stund.

Jag ska klättra och göra konster hela tiden.

Sen gick vi ut igen och gick upp till Vitabergsparken och tittade runt lite. Det var konsert där med Sofia Karlsson i parkteatern och det var massor av folk. Mamma skulle aldrig orkat sitta still en hel konsert, så vi satt oss vid fiket och tittade på folk en stund. Sen gick vi till affären och handlade lite delikatesser till pappas fiskeutflykt på fredag. Pappa kom hem strax efter oss och då åkte vi till stugan, men jag somnade redan i bilen på vägen ut.

Oj, vad mycket folk!

Jag lekte i sandlådan vid fiket en stund.

Nova tycker om jordbubbeglass!

Sen tittade jag på vovvarna som lekte i hundparken.

Inga kommentarer: